Φιλοσοφική Σχολή
ΜΟΥΣΙΚΟΙ ΔΙΑΛΟΓΟΙ με τον συνθέτη ΓΙΩΡΓΟ ΑΠΕΡΓΗ
ΤΡΙΤΗ 12 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2011
Ωρα 19.00 μμ
ΝΕΟ ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ
Κεντρικό κτήριο
Πανεπιστημίου 30
To Τμήμα Μουσικών Σπουδών σας προσκαλεί στην διάλεξη του γνωστού Ελληνο-γάλλου συνθέτη σύγχρονης μουσικής, Γιώργου Απέργη, γύρω απο το έργο του και το σύγχρονο μουσικό θέατρο, την Τρίτη 12/4 στις 19.00 στο Νέο Αμφιθέατρο του κεντρικού κτηρίου του Πανεπιστημίου Αθηνών (Πανεπιστημίου 30). Η είσοδος είναι ελεύθερη.
Γιώργος Απέργης
Γεννήθηκε το 1945 στην Αθήνα. Εγκαταστάθηκε στο Παρίσι το 1963, και από τότε ακολουθεί μια πρωτότυπη και ανεξάρτητη συνθετική καριέρα μοιράζοντας το χρόνο του ανάμεσα σε καθαρά οργανικές ή φωνητικές συνθέσεις, μουσικό θέατρο και όπερα. Η σχέση του με τη σκηνή άρχισε το 1971 με την Tagique Histoire du nécromancien Hiéronimo et de son miroir για δύο γυναικείες φωνές (τραγούδι / απαγγελία) , λαούτο και τσέλλο για το Φεστιβάλ της Avignon, το οποίο από τότε παρουσιάζει σταθερά παραγωγές του Γιώργου Απέργη. Το 1976 ίδρυσε το Atelier Théâtre et Musique (ATEM) στο Bagnolet του Παρισιού, με βάση στο Théâtre de Nanterre-Amandiers από το 1991. Αυτή η δομή επέτρεψε μια ριζική ανανέωση της συνθετικής του δράσης. Χρησιμοποιώντας μουσικούς μαζί με ηθοποιούς, οι παραστάσεις του ATEM είναι εμπνευσμένες από την καθημερινότητα, μετασχηματισμένη σε έναν ποιητικό κόσμο, συχνά παράλογο και σατυρικό. Οι παραστάσεις είναι δομημένες ως διαδικασίες πρόβας. Όλα τα στοιχεία (φωνή, όργανα, σκηνικά, κίνηση, κείμενο και σκηνοθεσία) αντιμετωπίζονται ισότιμα αποφεύγοντας έτσι τις κοινές θεατρικές και ορχηστρικές ιεραρχίες.
Από το 1976 (la Bouteille à la mer) μέχρι το 1996 ο Γιώργος Απέργης υπογράφει περισσότερες από είκοσι παραγωγές με το ATEM, ανάμεσα στις οποίες τις Récitations (1978), Conversations (1985), Jojo (1990), Sextuor (1993), Tourbillons (1995), Commentaires (1996). Παράλληλα γράφει μουσική δωματίου και ορχηστρικά έργα για ποικίλες διανομές, καθώς και έργα για σόλο όργανα και σόλο φωνή. Αυτά τα έργα εμπεριέχουν συχνά θεατρικές στιγμές, όπως τη σωματική κίνηση, κάτι που αντικατοπτρίζει το ενδιαφέρον του για τη θεατρική παράσταση.
Οι όπερες του Γιώργου Απέργη ενώνουν αυτούς τους δύο πόλους: το κείμενο είναι το κεντρικό και καθοριστικό στοιχείο, η φωνή είναι ο φορέας της έκφρασης. Έχει γραψει όπερες βασισμένες σε κείμενα του Jules Verne (Pandaemonium), Diderot (Jaques le fataliste), Freud (Histoire de loups), Edgar Allan Poe (Je vous dis que je suis mort), Alain Badiou (L’ Echarpe Rouge), Lévy-Strauss (Tristes Tropiques).
Το 1997 αποχωρεί από το ΑΤΕΜ για να αφιερωθεί ολοκληρωτικά στη σύνθεση, και το2000 γράφει δύο από τα πιό γνωστά του έργα: Die Hamletmaschine-Oratorio επάνω σε ένα κείμενο του Heiner Müller, και το Machinations, παραγγελία του Ircam, το οποίο έλαβε το Grand Prix SACEM. Το 2004, συνθέτει το Dark Side για το Εnsemble Intercontemporain και τη Marianne Pousseur, βασισμένο στην Ορέστεια του Αισχύλου (τιμήθηκε με το Prix Salabert), και την όπερα Avis de tempête επάνω σε κείμενα των Melville, Kafka, Hugo κ.ά. που παρουσιάστηκε το Νοέμβρη του ίδιου έτους στην Οpéra de Lille με το Ictus ensemble και τους Donatienne Michel-Dansac, Johanne Saunier, Romain Bischoff και Lionel Peintre υπό τη διεύθυνση του Georges-Elie Octors (έλαβε το Grand Prix de la Critique 2005). Το 2006, η όπερα Avis de tempête παρουσιάστηκε στο Παρίσι στο Festival Agora/Opera de Paris.
Το καλοκαίρι του 2006, πρεμιέρα της Wölfli Kantata επάνω σε κείμενα του Adolf Wölfli στο Eclats Festival με τους Neue Vocalsolisten Stuttgart και το SWR Vokalensemble υπό τη διεύθυνση του Marcus Creed, και του Contretemps, παραγγελία του Φεστιβάλ Salzburger Festspiele για το Klangforum Wien και τη Donatienne Michel-Dansac υπό τη διεύθυνση του Hans Zender. Στο Φεστιβάλ του Witten το 2007 παρουσιάστηκε το Zeugen, ένα „spectacle musical“ με κείμενα του Robert Walser και επτά μαριονέττες του Paul Klee για φωνή, κουκλοπαίκτη / αφηγητή, οργανικό σύνολο και live video. Το Happy end (Δεκέμβρης 2007 στην Οpéra de Lille) είναι μια ελεύθερη διασκευή του Le petit poucet του Charles Perrault, μια παράσταση για οργανικό σύνολο και electronics, με ένα φίλμ του βέλγου καλλιτέχνη Hans Op de Beeck (και με τη φωνή της Edith Scob και του Michael Lonsdale).